top of page
IMG_5834.JPG

Informatie

Wat is een ervaringsdeskundige?

Een ervaringsdeskundige is iemand die op basis van persoonlijke en collectieve ervaringskennis in staat is deze kennis, in welke vorm dan ook, door te geven aan anderen. Dit kan door middel van individuele cliëntondersteuning, maar ook door het geven van trainingen om bijvoorbeeld met je psychische kwetsbaarheid om te gaan of door het organiseren van lotgenotencontact.


Je kunt echter niet als ervaringsdeskundige aan het werk, zonder dat je daar de nodige opleiding voor hebt. Je ervaring professioneel inzetten om een ander te ondersteunen, dat vergt de nodige kennis, het kunnen omgaan met de verschillende triggers vergt een goede fundering en om breed ingezet te kunnen worden is het noodzakelijk om collectieve ervaringskennis op te doen.

Drie manieren om je verhaal te vertellen

Er zijn 3 manieren om je verhaal te vertellen. Waar het met name om gaat is wat je wilt bereiken met je verhaal.

Herstelverhaal

Als ervaringsdeskundige is het Herstelverhaal het belangrijkste onderdeel. Het herstelverhaal is een reflectie op ontwrichtende levensgebeurtenissen waarbij (gaandeweg) het herstel centraal staat en niet zo zeer de gebeurtenissen zelf. Stilstaan bij de ervaringen is zinvol, in eerste instantie vooral om scherp te krijgen wat er gebeurde in je leven en welke impact dit had, in tweede instantie om meer greep te krijgen op het eigen herstelproces. Een herstelverhaal heeft altijd als ‘plot’ dat herstel mogelijk is. En dit laatste is als ervaringsdeskundige uiteraard enorm van belang. Mijn herstelverhaal kun je lezen onder het kopje "Herstelverhaal" in het menu. Of je kunt 'm bekijken via de knop onder het kopje Herstelverhaal "IK MAG ER ZIJN"

Autobiografisch Levensverhaal

Het autobiografisch levensverhaal is een verhaal dat heel anders opgebouwd is dan een herstelverhaal. In dit verhaal staat datgene wat je hebt meegemaakt in je leven centraal. Je leert de persoon achter het verhaal beter kennen. Mijn autobiografisch levensverhaal kun je lezen onder het kopje "Herstelverhaal" in het menu en dan als subkop "Levensverhaal".

Informatief Verhaal

Het informatieve verhaal zegt het eigenlijk al, dit verhaal is bedoelt om informatie te verstrekken. Het informatieve verhaal zou bijvoorbeeld geschikt kunnen zijn wanneer je een lezing geeft op een webinar over bijvoorbeeld ADHD, Borderline of Fibromyalgie. Ik heb ook een informatief verhaal geschreven, daarin heb ik algemene informatie gegeven over mijn (psychische) kwetsbaarheden en hoe ik daar nu mee omga. Mijn informatieve verhaal kun je lezen onder het kopje "Herstelverhaal" in het menu en dan als subkop "Informatief Verhaal".

Bill of Rights

  • Ik heb het recht te vragen wat ik wil.

  • Ik heb het recht om ‘nee’ te zeggen op een verzoek waar ik niet aan kan voldoen.

  • Ik heb het recht om van gedachten te veranderen.

  • Ik heb het recht om fouten te maken en ik hoef niet perfect te zijn.

  • Ik heb het recht op mijn eigen normen en waarden.

  • Ik heb het recht gevoelens te uiten, zowel positieve als negatieve, op een manier dat het anderen niet schaadt.

  • Ik heb het recht om ‘nee’ te zeggen op een verzoek als ik me er niet goed bij voel, er nog niet aan toe ben of als het onveilig voelt.

  • Ik heb het recht om mijn eigen prioriteiten te stellen.

  • Ik heb het recht om niet verantwoordelijk te zijn voor het gedrag, de gevoelens of problemen van anderen.

  • Ik heb het recht om eerlijkheid te verwachten van anderen.

  • Ik heb het recht om boos te zijn op iemand van wie ik houd en dit op een verantwoorde manier te tonen.

  • Ik heb het recht om mijn unieke zelf te zijn.

  • Ik heb het recht om bang te zijn en te zeggen ‘ik ben bang’.

  • Ik heb het recht om te zeggen ‘ik weet het niet’.

  • Ik heb het recht om beslissingen te maken op basis van mijn gevoelens, overtuigingen en waarden.

  • Ik heb het recht op mijn eigen realiteit.

  • Ik heb het recht op mijn eigen behoeften aan ruimte en tijd.

  • Ik heb het recht om speels en frivool te zijn.

  • Ik heb het recht om gezond te zijn.

  • Ik heb het recht op een omgeving die vrij is van misbruik.

  • Ik heb het recht om vrienden te maken en me goed te voelen in gezelschap.

  • Ik heb het recht te veranderen en te groeien.

  • Ik heb het recht op respect van anderen voor mijn wensen en behoeften.

  • Ik heb het recht om met waardigheid en respect behandeld te worden.

  • Ik heb het recht te rouwen.

  • Ik heb het recht op een bevredigend seksleven.

  • Ik heb het recht om gelukkig te zijn.


(Overgenomen door Mary Ellen Copeland uit Anxiety and Phobia Workbook, Edmund J. Bourne, Ph.D., 1990, New Harbringer Publication, Oakland, CA)

Opkomen voor jezelf

1. Geloof in jezelf

Herinner jezelf eraan dat je waardevol bent. Maak een lijst van kwaliteiten van jezelf of positieve opmerkingen en complimenten die je van anderen gekregen hebt. Lees deze lijst regelmatig door.

2. Ken je rechten

Wees je bewust van je rechten. Neem de “Bill of Rights” door. Welke rechten vind jij belangrijk? Weet dat er organisaties zijn waar je gebruik van kunt maken als je vindt dat je rechten bedreigd worden, zoals patiëntenorganisaties, patiënten vertrouwenspersonen, juridisch loket enz.

3. Besluit wat je wilt en waar je naartoe wilt

Wat wil je bereiken?

4. Verzamel de feiten

Verzamel informatie, doe een onderzoek.


5. Zet een strategie uit

Maak een plan hoe je het aan wilt pakken. Schrijf dingen op die je niet wilt vergeten.


6. Organiseer steun

Kijk wie jou kan ondersteunen en wat diegene precies voor je kan doen. Dat maakt het vragen om steun ook makkelijker.

7. Benoem wie je waarvoor kunt benaderen

Wie kun je benaderen? Waar moet je wezen? Maak een afspraak.


8. Druk jezelf duidelijk uit

Formuleer van tevoren zinnen om jezelf zo duidelijk mogelijk over te laten komen.

9. Overtuig op een kalme wijze

Houd je vast aan je doel en geef je doel zo duidelijk mogelijk aan. Vanuit de IK-persoon praten kan helpen.


10. Blijf vastberaden

Laat je niet uit het veld slaan. Ook al heb je de uitkomst niet in de hand. Het belangrijkste is dat je voor jezelf op komt.


(Informatie overgenomen uit handboek WRAP)

Alfabet van Waarden

Autonomie

Betrokkenheid

Comfort

Discipline

Enthousiasme

Familie

Gezelligheid

Humor

Inzicht

Jovialiteit

Kracht

Liefde

Moed

Nieuwsgierigheid

Ontspanning

Plezier

Rust

Structuur

Toewijding

Uitdaging

Verbinding

Welvaart

Zelfkennis

(Informatie overgenomen uit Goodhabitz.com)

ABCDE Methode

A = Hoogste prioriteit, taken die je moet doen, de gevolgen zijn groot als je ze niet doet. Je kunt ze eventueel nummeren.

B = Belangrijk, taken die je zou moeten doen, maar de gevolgen zijn minder groot als je ze niet doet.

C = Taken die leuk zijn, er zijn geen gevolgen als je ze niet direct doet.

D = Delegeren, taken die je kunt delegeren.

E = Elimineren, deze taken blijken niet relevant te zijn en je kunt ze dus elimineren.

(Informatie overgenomen uit Goodhabitz.com Timemanagement)

Pomodoro techniek

De pomodoro techniek is ontwikkeld door Francesco Cirillo. Het heeft niets met tomaten te maken, de naam pomodoro verwijst naar de tomaatvormige wekker die Francesco gebruikte. Deze techniek is uitermate geschikt om zonder afleidingen je taken gedaan te krijgen.

  1. Schrijf alle taken op die je moet doen.

  2. Deel deze taken op in blokken van ongeveer 25 minuten. Zet de hoogste prioriteiten bovenaan, deze doe je eerst.

  3. Zet de timer op 25 minuten en gaan aan de slag, zonder onderbrekingen.

  4. Gaat de timer af, neem een korte pauze van ongeveer 5 minuten.​

  5. ​Daarna ga je verder aan het volgende blok van 25 minuten, een zogeheten pomodoro.

  6. Dit herhaal je tot je er 4 gedaan hebt, dan heb je 2 uur gewerkt.

  7. Na 4 pomodoro's neem je een lange pauze van 20 tot 30 minuten.

(Informatie overgenomen uit Goodhabitz.com Timemanagement)

bottom of page