Vandaag was weer een bijzondere schooldag. Vanmorgen bij SLB hebben we een uitgebreid ‘rondje’ gemaakt over hoe iedereen erbij zit.
Loop je tegen bepaalde dingen aan met studeren of misschien wel op je werk-/stageplek? Ik heb gedeeld dat ik in mijn ‘Vroege Waarschuwingstekens’ zit. Deze term komt uit WRAP en deze tekens bestaan uit tekens die je van binnenuit ervaart dat het wat minder met je gaat.
Ik kon in het kort uitleggen dat er zowel op werk- als privégebied veel speelde de afgelopen maanden en dat ik met een lege batterij (qua mentale en fysieke energie) aan de opleiding begonnen ben.
Omdat ik mij hier al eerder deze week bewust van werd, heb ik ook al direct een actieplan in kunnen zetten. Wanneer je jouw eigen WRAP maakt, breng je jouw eigen ‘Vroege Waarschuwingstekens’ in kaart om er vervolgens een actieplan op te maken. Dat gaat over wat je dan zelf nodig hebt om weer uit die ‘Vroege Waarschuwingstekens’ te komen.
Wat ik nu merk bij mezelf als enorme meerwaarde, dat ik WRAP met regelmaat faciliteer en daarmee mezelf ook steeds beter leer kennen en de tekens hierdoor eerder herken en weet wat ik nodig heb. Dit zorgt ervoor dat ik niet in ‘Signalen van Ontsporing’ (de volgende fase) terecht kom en daardoor ook minder snel (zeg nooit nooit 🤪) in crisis beland.
Volgende week ga ik op vakantie en ik heb heel helder wat ik voor die tijd moest doen en de komende dagen moet doen, om uit mijn ‘Vroege Waarschuwingstekens’ te komen en te kunnen ontspannen om vervolgens met een opgeladen batterij de opleiding te vervolgen.
Vanmiddag zijn we aan de slag gegaan met één van de toetsopdrachten, die we moeten uitwerken om Blok 1 af te kunnen ronden. De praktijkopdracht was om afwisselend in de rol van verteller, vragensteller en observator (zelfde als vorige week) met elkaar in gesprek te gaan over een liminele fase in jouw leven (herstel). De liminele fase is de fase waarin je je bevindt als àlles overweldigend is en je het even niet meer weet.
Voorafgaand aan de opdracht moesten we een mindmap maken met krachtbronnen en strategieën die jou geholpen hebben tijdens jouw herstel. Met het vertellen over de liminele fase moest je gebruik maken van een metafoor, ik koos voor een zwart gat. En voor bepaalde punten/krachtbronnen/steun/of andere dingen die belangrijk voor je waren kon je steentjes gebruiken om die neer te leggen en zo je verhaal visueel kracht bij te zetten of bepaalde dingen inzichtelijk te maken.
Het was heel mooi om dit via deze werkvorm te doen, al was de tijd van 10 minuten vrij kort. Na het vertellen/vragen was er nog 5 minuten tijd voor de observator om de krachtbronnen te benoemen die voorbij gekomen waren.
De observator die naar mijn verhaal heeft geluisterd, gaf mij onderstaande krachtbronnen terug:
Doorzettingsvermogen/overlever/bikkel.
De keuze maken om door te gaan en te herstellen en ontwikkelen, hoe zwaar of moedeloos ook. Ondanks alle tegenslagen.
Reflecteren/zelfreflectie.
Bewustzijn dat dit helpt.
Krachtig/sterk/zorgend.
Bewust en sensitief voor omgeving, ondanks leegte en moedeloze gevoelens.
Dochter: kantelpunt.
Therapieën.
Gevoel-therapie (MBT).
Realisatie van mogen voelen/gevoelens erkennen en voelen.
Mildheid.
Zelf doen.
Verantwoordelijkheid nemen.
Jezelf laten zien, masker afzetten.
Toestaan van emoties.
Sterk.
Ondanks alle tegenslagen, ben je doorgegaan.
Compassie voor jezelf.
Eigen individu.
Binnen Ervaringsdeskundigheid is het essentieel om herstelondersteunend te werken en krachten bij de ander te zien. En hoe mooi is het dan om dit terug te krijgen ♥️ Ik realiseer mij vaak wel dat ik van ver gekomen ben. Mijn eigen krachten kan ik zien en voelen, maar het is toch opnieuw empowerend om ze zo op deze manier terug te krijgen.
We hebben nog heel even met ons groepje nabesproken, omdat we voor de toetsopdracht vanuit elke rol een verslag moeten schrijven van hoe we het ervaren hebben. Dit moeten we vervolgens koppelen aan de theoretische kennis die we dit blok opgedaan hebben.
Ik vond het ook heel mooi om de overeenkomsten in krachtbronnen met elkaar te bespreken, maar ook de verschillen. Het is zo belangrijk in het werk als Ervaringsdeskundige oog te hebben voor beiden. We mochten de opdracht nog verder uitwerken in de les, maar wij kozen ervoor om op tijd naar huis te gaan en het thuis verder uit te werken. Dit is voor mij nu ook heel helpend, omdat ik nu ‘al’ de trein van 16:37 uur kon pakken en een uur eerder thuis ben vanavond.
Lieve Daniëlle, wat heeft de observator goed naar jouw verhaal geluisterd en je teruggeven waar je sterk in bent en wat je destijds hebt gedaan om in je kracht te staan. Heel mooi.
Fijne vakantie lieverd. 💋💋💋