top of page

Blok 6 - Lesweek 1

  • Foto van schrijver: Daniëlle Schoonderwoerd
    Daniëlle Schoonderwoerd
  • 11 nov
  • 3 minuten om te lezen

Vandaag dan voor het eerst weer echt in de klas op de HvA. Vanmorgen merkte ik dat ik enorm onzeker was. Constant checken of ik wel de juiste tijd gezien had, of ik wel naar het juiste lokaal ging, dat soort fratsen.


Eenmaal op de HvA kwam ik al diverse studenten tegen en werd ik zo hartelijk ontvangen, dat was echt heel fijn. In de afgelopen weken heb ik ook al een aantal docenten gesproken en een paar studenten, wat maakt dat ik me zo enorm welkom en gesteund voel, dat helpt echt 🥰


Eenmaal in de klas begonnen we vanmorgen met een kleine groep waarmee we de ene week SLB (studieloopbaan begeleiding) en de andere week intervisie hebben. Omdat er nog een medestudent was die bij dit blok voor het eerst aanwezig was, hebben we eerst de tijd genomen om ons even aan elkaar voor te stellen. Net als vorig jaar zijn er twee klassen en worden de klassen gemengd in de SLB/Supervisie. Dus vandaar toch wat “nieuwe” gezichten.


Nadat we klaar waren met SLB, heb ik mijn formatieve toets voor blok 5 nog gehouden. Dit was een korte presentatie over ‘Peer Support’. Een medestudent en de docent hebben nog een feedbackformulier voor mij ingevuld, wat ik vanavond nog zal uploaden in mijn verslag met een stukje onderbouwing, daarmee heb ik dan officieel mijn blok 5 afgerond en is het duimen voor de uitslag 🙏🏼


Vanmiddag hadden we de kick-off van blok 6. En dat was een verhelderende kick-off. Er werd ons duidelijk uitgelegd wat er van ons verwacht wordt de komende weken en we konden delen wat we voor ideeën hadden. Mijn oorspronkelijke idee had ik al doorgesproken met mijn praktijkbegeleider en ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik dat zou gaan doen.


Wel had ik vooraf bepaalde twijfels over wat ik wel of niet zou doen met de kennisgeving ervan. Toen ik dit uitsprak kwamen er steeds meer vraagtekens. Daarna gingen we in groepjes van vier uiteen om te bespreken wat we wilden doen en om elkaar te bevragen over hoe we het wilden aanpakken.


Toen ik als laatste het woord nam om te vertellen wat mijn idee was en waar mijn weerstand lag, kwam net de docent weer bij ons zitten. Ze weet van de wijze waarop ik teruggekomen ben op de opleiding en deelde mijn twijfels. Terecht vroeg ze aan mij of dat daadwerkelijk was waar ik blij van zou worden, dat was namelijk mede mijn doel voor blok 6, iets doen waar ik blij van word, energie van krijg.


Het antwoord vond ik lastig te geven, omdat het zeker iets was waar mijn hartje sneller van gaat kloppen, maar waar ik ook tegen veel weerstand aan zou gaan lopen en laat dat laatste nou net zijn waar ik geen behoefte aan heb en wat mij op het ogenblik ook niet gaat helpen. Doordat we daarvoor de twee vrije keuzes uitgebreid besproken hadden, was er al een ander idee in mijn hoofd gepopt.


Dit had ik al opgeschreven, maar nog aan niemand uitgesproken. Ik besloot om dit idee toch te delen. En iedereen had direct het gevoel dat dit laatste, kennisdeling, nu beter zou passen. Als ik eerlijk ben naar mezelf en hoe ik er nu in zit, vind ik dat zelf ook. Mijn innerlijk vuur vindt dat ik voor het project moet gaan, maar ik weet ook dat die drijfveer heel anders is. Het stuk kennisdeling uitwerken is in mijn optiek te ‘makkelijk’. Tja, stel je voor als ik het mezelf makkelijk zou maken, ik heb het nog niet zwaar genoeg gehad met het missen van zeven weken les en toch een verslag inleveren binnen één week…..


En dit interne stuk, dat is precies mijn leerdoel voor dit blok, leren verdragen dat het ook goed genoeg is, als het niet heel ingewikkeld of moeilijk is. Let’s go!


1 opmerking


janenanschoon
15 nov

Lieve Daniëlle, wat een mooie opdracht voor dit blok.

Je hebt er voor gekozen om je kennis te delen en wat kan er nou mooier zijn.

Heel veel succes gewenst met blok 6. Liefs 💋

Like

©2025 door Mijn klacht is mijn KRACHT!

bottom of page