Blok 6 - Lesweek 2
- Daniëlle Schoonderwoerd

- 18 nov
- 2 minuten om te lezen
Vandaag heb ik voor het eerst op school meegedaan met intervisie. Er waren twee studenten met elk een eigen casus en bij de eerste casus hebben we intervisie gehouden volgens de Ervaringsgerichte Intervisie. Deze intervisie is een uitgebreide intervisie met negen stappen.
De casus inbrengen.
Vragen ter verduidelijking.
Mijn probleem.
Vragen.
Herkenning en analyse.
Doorwerking.
Oplossing.
Integratie.
Reflectie.
En uiteraard zonder op de inhoud in te gaan kan ik wel vertellen dat deze vorm van intervisie enorm helpend is om reflectievermogen te ontwikkelen (wat eigenlijk bij elke intervisie wel het geval is) maar wat ik nog mooier vond om te ervaren dat ik ervaringskennis zie ontstaan bij de inbrenger. Doordat de deelnemers bij fase 5 herkenning en analyse delen, ontstaat er ook een enorme bron aan collectieve ervaringskennis, dat heb ik niet eerder zo bij intervisie meegemaakt en dat is iets wat ik zeker mee wil nemen naar de werkvloer.
De tweede casus hebben we behandeld volgens de vijf stappen methode welke gaat volgens de volgende stappen:
Vraagintroductie.
Probleemverkenning.
Probleemdefinitie.
Advisering.
Evaluatie.
Buitenom dat dit een ‘eenvoudigere’ methode is, zijn de resultaten of de inbreng dat zeker niet. Ik vond deze casus vooral interessant omdat ik veel van mezelf erin herkende. Vanwege de privacy van de inbrenger ga ik niet in op mijn stuk van herkenning, omdat het direct aan de inbrenger zou linken en dat zou voor onveiligheid kunnen zorgen, dat wil ik pertinent niet.
Wat ik wel over mezelf kan vertellen, wat vandaag ook invloed had op mijn ‘zijn’ is dat er op het ogenblik veel gebeurd. Privé wordt het voor mij heel langzaam weer een beetje rustiger, daarentegen heb ik op het werk met steeds meer uitdagingen te maken, die mij ‘aan’ zetten en wat van alles met mijn systeem doet. Voor mezelf ben ik er nog niet achter hoe ik hiermee om moet gaan, daarom wil ik het de volgende keer op school als casus bij intervisie inbrengen.
Eerst heb ik vanmiddag nog een consult met de docent, om de rubrics te bespreken. Binnen deze opleiding word je beoordeeld volgens rubrics welke standaard uit vijf onderdelen bestaat.
Methodisch handelen.
Samenwerken.
Communiceren.
Probleemoplossend vermogen.
Lerend vermogen.
Omdat blok 6 een vrije keuze module is, is het de bedoeling dat we onze eigen rubrics gaan samenstellen. Dus zelf bepalen wat je wilt leren en waarop je beoordeeld wilt worden. Daar gaat het consult vanmiddag over. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn, dit is zo’n andere manier van werken/leren.
Volgende week mag ik mijn herstelverhaal vertellen, dus ik hoef me voorlopig nog zeker niet te vervelen 🤪








Lieve Daniëlle, het was weer een interessant stukje om te lezen.
Goed idee om de uitdagingen op je werk in de casus te brengen. Wie weet wat voor inzichten je krijgt.
Heel veel succes met het opstellen van je rubrics en het vertellen van je herstelverhaal. Dikke knuffel. 😘😘😘